Svenska privatbanor och järnvägsoperatörer
På denna sida hittar du (så småningom) en översikt över alla normalspåriga svenska enskilda järnvägar genom tiden samt privata operatörer som arbetar på eller nära de svenska järnvägarna. De enskilda svenska järnvägarna byggdes och/eller drevs av lokala järnvägsaktiebolag till skillnad från statsbanorna, som var en statlig angelägenhet.
Dessa enskilda järnvägar var som regel till stora delar uppbyggda på olika sätt. Många gånger fanns privata intressenter, antingen bolag nära järnvägen eller privatpersoner, som såg järnvägen som en investering och i vissa fall var de dotterbolag till andra företag. Ofta var dessa järnvägsaktiebolag helt eller delvis ägda av städer eller kommuner längs banan. Den vanligen förekommande benämningen "privatbana" är därför i många fall missvisande.
Många svenska enskilda järnvägar förstatligades redan på 1800-talet, exempelvis en rad järnvägar mellan Malmö och Göteborg år 1896 för att bilda den statliga Västkustbanan. År 1939 tog riksdagen ett beslut om allmänt järnvägsförstatligande, vilket genomfördes successivt under de följande åren. Vissa järnvägar var staten inte intresserad av att ta över på grund av dålig ekonomi och dessa blev istället nedlagda.
Idag återstår endast ett fåtal enskilda järnvägar men istället har tillkommit en del privata operatörer som äger lok och vagnar och trafikerar sträckningar i hela Sverige.
Visa endast aktiva operatörer.
Dessa enskilda järnvägar var som regel till stora delar uppbyggda på olika sätt. Många gånger fanns privata intressenter, antingen bolag nära järnvägen eller privatpersoner, som såg järnvägen som en investering och i vissa fall var de dotterbolag till andra företag. Ofta var dessa järnvägsaktiebolag helt eller delvis ägda av städer eller kommuner längs banan. Den vanligen förekommande benämningen "privatbana" är därför i många fall missvisande.
Många svenska enskilda järnvägar förstatligades redan på 1800-talet, exempelvis en rad järnvägar mellan Malmö och Göteborg år 1896 för att bilda den statliga Västkustbanan. År 1939 tog riksdagen ett beslut om allmänt järnvägsförstatligande, vilket genomfördes successivt under de följande åren. Vissa järnvägar var staten inte intresserad av att ta över på grund av dålig ekonomi och dessa blev istället nedlagda.
Idag återstår endast ett fåtal enskilda järnvägar men istället har tillkommit en del privata operatörer som äger lok och vagnar och trafikerar sträckningar i hela Sverige.
Visa endast aktiva operatörer.