Svenska privatbanor och järnvägsoperatörer
Dessa enskilda järnvägar var som regel till stora delar uppbyggda på olika sätt. Många gånger fanns privata intressenter, antingen bolag nära järnvägen eller privatpersoner, som såg järnvägen som en investering och i vissa fall var de dotterbolag till andra företag. Ofta var dessa järnvägsaktiebolag helt eller delvis ägda av städer eller kommuner längs banan. Den vanligen förekommande benämningen "privatbana" är därför i många fall missvisande.
Många svenska enskilda järnvägar förstatligades redan på 1800-talet, exempelvis en rad järnvägar mellan Malmö och Göteborg år 1896 för att bilda den statliga Västkustbanan. År 1939 tog riksdagen ett beslut om allmänt järnvägsförstatligande, vilket genomfördes successivt under de följande åren. Vissa järnvägar var staten inte intresserad av att ta över på grund av dålig ekonomi och dessa blev istället nedlagda.
Idag återstår endast ett fåtal enskilda järnvägar men istället har tillkommit en del privata operatörer som äger lok och vagnar och trafikerar sträckningar i hela Sverige.
Visa endast aktiva operatörer.
Järnvägslänkar
Anten-Gräfsnäs Järnväg
Bergslagernas Järnvägssällskap
Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg
Gefle Dala Jernväg
Historiskt.nu
Jädraås–Tallås Järnväg
Järnvägens Museum Ängelholm
Järnvägsmusei vänner
Järnvägshistoriska Riksförbundet
Järnvägshistoriskt Forum
Kalmar Veterantåg
Landeryds Järnvägsmuseum
Nora Bergslags Veteranjärnväg
Norrbottens Järnvägsmuseum
Nässjö Järnvägsmuseum
Ohs Bruks Järnväg
Skara-Lundsbrunns Järnvägar
SKÅJ
Skånska Järnvägar
Svenska Järnvägsklubben
Sveriges Järnvägsmuseum
Stockholms Ånglokssällskap
Veteranjärnvägen i Klippan
Värmlandståg
Wadstena Fogelsta Järnväg
Åmål-Årjäng Järnväg
Östra Södermanlands Järnväg