Satsa mer på järnväg
Satsa mer på järnväg
Redan våren 2010 gjorde den rödgröna oppositionen ett stort nummer av att man ville satsa mer på infrastrukturinvesteringar än regeringen
De tre oppositionspartierna ville avsätta lika mycket resurser som alliansen och sedan lika mycket till. Nu förlorade man valet, så de vidlyftiga löftena har inte kunnat synas.
Oppositionen har dock fortsatt att kritisera regeringen för bristande satsningar på utbyggnad och underhåll av järnvägar och vägar. Det har satsats för lite, och när det väl har satsats har det varit på fel saker. Lite ödmjukhet hade varit på sin plats. Trampar man i klaveret är det smart att stå riktigt stilla.
För visst kan man hävda att det behövs mer pengar till infrastrukturen. Men den nuvarande regeringen kan sägas vara mer frikostig än vad S-regeringarna mellan 2001 och 2006 var. Tidskriften Riksdag & Departement har gått igenom budgetunderlag från Banverket, sedermera Trafikverket, för perioden 2001–2011 och jämfört med hur stora anslagen sedan blev. Det är stödet till drift, underhåll och trafikledning som har granskats.
Under S-åren fick Banverket i snitt 3,7 procent mindre till drift och underhåll än vad man begärt. Värst var försämringen i början av mätperioden.
Inför budgeten 2000 skrev Banverket att utan ytterligare resurser kommer den påbörjade och tilltagande försämringen av driftsäkerheten och anläggningarnas tillstånd att fortsätta. Regeringens svar: 17 procent lägre anslag till Banverket än vad myndigheten hade begärt. Nästa år slog generaldirektören fast att funktionsstörningarna hade ökat. För det belönades han med en sänkning på 27 procent.
Riksdag & Departements granskning är en välkommen present till alliansen. Nu blir det lättare att bemöta oppositionens kritik: Jo, jo. Men hur mycket gjorde ni själva när ni hade chansen? Men att Socialdemokraterna var snåla i regeringsställning betyder inte att alliansregeringen avsätter tillräckligt stora resurser till infrastrukturen.
Varje gång som tågpendlarna är försenade, som X2000-resenärerna fastnar någonstans mellan Uddevalla och Stockholm, eller när bilen skumpar till av tjälskotten, är det en påminnelse om det eftersatta underhållet och behovet av investeringar. Det är satsningar som gör Sverige bättre rustat att möta framtiden.
Trafikverket sågar också mycket riktigt den tolvårsplan för infrastrukturen som riksdagen beslutade om 2008. De 64 miljarderna räcker inte. Förseningarna och problemen kommer att bestå.
Guldläge för regeringen att göra någonting åt saken. Reformutrymmet i budgeten finns där. Och det är ju svårt att se hur oppositionen skulle kunna protestera mot nya satsningar.
Varför nöja sig med att vara bättre än tidigare regeringar, när man också skulle kunna få vägarna att hålla ihop och tågen att gå i tid?
http://bohuslaningen.se/asiktdebatt/ledare/1.1207549-satsa-mer-pa-jarnvag