Järnvägsentusiaster satsar i Krylbo
Krylbo blir nya samlingspunkten för SKÅJs tågvagnar och lok.
Stockholmsföreningen med järnvägsintresserade och tågentusiaster som idag har sina vagnar och lok förvarade såväl i Uppland som Stockholm, Sala, Orsa och Falun, koncentrerar nu sin verksamhet - till Krylbo.
Lokstallarna som föreningen har hyrt i flera år, har köpts av föreningen.
Stockholms Kultursällskap för ånga och Järnväg, är en i år 30 år gammal veterantågsförening med syfte att bevara de gamla loken och vagnarna från den stora, svenska järnvägseran.
- Vi tar hand om allt från godsfinkor och restaurangvagnar till lastvagnar och lok som är från 1930-tal till 1960-tal, berättar Björn Wesström som är ordförande i den sektion i SKÅJ som ska gå under namnet Krylbosektionen.
Totalt har föreningen cirka 400 medlemmar, främst från Stockholm, Men många återfinns i mellansverige och några även från Avesta Krylbo. Många av dem jobbar aktivt med att reparera och rusta de gamla vagnarna, vilket kan ske under tak i Krylbo lokstallar.
Bygger nya spår
Köpet av lokstallarna inbegriper också 20 000 kvadratmeter mark, där föreningen ska bygga mer räls för att kunna ställa upp fler vagnar. Det här köpet innebär också att SKÅJ lämnar sina många spår undantaget ett , i Hagalund i Stockholm.
- Det är för dyrt att ha kvar dem. Dessutom behövs de ju till ordinarie trafik med tanke på hur järnvägssituationen ser ut. Det enda spår vi har kvar ska vi använda som påstigningsplats för våra resor runt om i landet.
Operaresor
SKÅJ genomför varje sommar en mängd utflykter. Det är också dessa resor som ytterst finansierar de ideellt arbetande medlemmarnas upprustning av vagnsparken.
- Vi kör ett 30-tal paketresor med mat till bland annat Opera på Skäret i Kopparberg, Peter Flack-revyn i Örebro, konserter i Dalhalla och till Operan i Göteborg.
Med tanke på de nya lokaliteterna i Krylbo har föreningen nu för avsikt att stämma av intresset för konstresor, i första hand till Avesta Art.
Art med tåg
- Då kan konstintresserade åka tåg med oss upp till Avesta Centrum där de kliver av och sedan rullar vi tillbaka tåget till Krylbo i väntan på återfärd.
Bland föreningens medlemmar finns många professionella lokförare som kan sköta transporterna och kockar och kökspersonal som svarar för maten ombord.
- Vi köper så kallade tåglägen för våra turer av Trafikverket. Vi får givetvis vänta in ordinarie trafik på stickspår, så resorna tar lite längre tid, men vi kommer fram, berättar Björn som den gångna helgen tog drygt 120 passagerare från Stockholm till Krylbo för att låta dem bekanta sig med lokstallarna.
- Vissa delar hyr vi ut till hyresgäster med järnvägsanknytning, varför det finns folk i huset hela tiden. Vi har precis investerat i nya eldragningar. Det är fantastiska lokaler där vi kan jobba med vagnar året runt och på så vis vårda svensk järnvägskulturhistoria.