Bussar
Hej,
Jag heter Marc Moll. Jag har en
Det är en ovanlig fråga och jag skulle uppskatta din hjälp. Jag har blivit ombedd att kontakta dig. Den handlar om busstrafikens historia i Göteborg, Stockholm och andra städer.
Det handlar framför allt om meddelanden på bussarna.
Jag pratade med en bekant om meddelanden och skyltar vid busshållplatser på 1970-, 1980- och 1990-talen. Jag ska också skriva en klassuppsats om detta ämne (kollektivtrafik).
Min första fråga är: När infördes automatiska stoppmeddelanden och skyltar på bussar och tåg?
Var busschauffören tvungen att skrika in hållplatserna i mikrofonen innan det fanns automatiska hållplatsmeddelanden och displayer? Meddelade busschaufförerna alltid hållplatser på 1980- och 1990-talen eller bara viktiga hållplatser?
Gjorde busschaufförerna verkligen så här i verkligheten när de var tvungna att meddela hållplatserna själva?
Eller hur skulle passagerarna veta var nästa hållplats låg?
Hur hanterades detta i Stockholm och andra städer?
.
Hur hanterade busschaufförerna detta i storstäder som Göteborg och Stockholm, gjorde de det minutiöst, mestadels eller halvt, etc.?
Om de automatiska hållplatsmeddelandena och displayerna på bussar och tåg inte fungerar i dag, måste föraren då också meddela hållplatserna?
Är det så ibland?
Du skulle hjälpa mig mycket.
. Jag ser fram emot ditt svar.
P
Med vänliga hälsningar
Marc-Marcel Mol