En stund i Norrköping (7 fotos)
Hej i Forum,
En rejsepause i Norrköping på et par timer blev bl.a. anvendt til at botanisere lidt omkring Norrköping C:
Östgötatrafiken anvender Alstom X61 i deres regionaltog, her nr. 61207, Norrköping 14.10.2018 (nm).
SJ IC-tog mod Stockholm med Alstom 2-dækkertog X40, her nr. 3321, Norrköping 14.10.2018 (nm).
Norrköping er som sikkert bekendt en sporvognsby - med stoppested for begge linier udenfor banegården.
Norrköping C fra gadesiden, 14.10.2018 (nm).
Bygningen, som er statligt byggnadsminne, er tegnet af arkitekt Adolf Wilhelm Edelswärd i "herregårdsstil". Syd for bygningen anlagdes Järnvägsparken, nu Karl Johans park, som æstetisk "brandmur" mellem den ildsprudende jernbane og byens træhuse. Smart.
To sporvognstyper er i drift:
Bombardier Flexity Classic M06, her nr. 40 ved Norra Promenaden, Norrköping 14.10.2018 (nm).
Düwag GT8, her nr. 68 på Saltängsbron, Norrköping 14.10.2018 (nm).
GT8 er ombygget til "ukendelighed" med bl.a. ny front og forsænket midlerled med lavtgulvsindstigning. De købtes brugt fra Dessau.
Men tilbage til banegården, hvor dette tog pludseligt og stille kørte igennem:
MTRs Stadler Flirt Nordic X74 "Trainy McTrainface", Norrköping C 14.10.2018 (nm)
MTRs togsæt har navne, og "Trainy McTrainface" døbtes i 2017 under stor opmærksomhed. Men Norrköping ligger ikke lige på MTRs Göteborg-Stockholm rute?
Sidste skud inden mit X2000:
Trafik i Mälardalen (TiM) Regina X50 nr. 9003 "Järnet" ank. i Norrköping, 14.10.2018 (nm).
Klik på de "indbyggede" links for baggrundsinfo.
Bedste hilsener
Niels