Statens roll för vägar och järnvägar bör minska
Avgifter bör i större utsträckning finansiera vägar och järnvägar i framtiden. Det öppnar för ett större privat engagemang samtidigt som statens roll bör minska. Det skriver trafikexperterna Björn Hasselgren och Göran Cars, KTH.
Resenärer och godstransporter i flera delar av landet drabbas i dag av trängsel, köer och långa restider, som också hotar utveckling och tillväxt, inte minst i våra storstäder. Vi hävdar att de problem vi ser i dag skulle kunna åtgärdas – inte främst genom mer resurser – men genom en effektivisering av organisering, planering och genomförande av infrastrukturprojekt. Det visar forskningsprojekt som vi driver.
Olika planeringssystem för vägar och järnvägar har prövats sedan början av 1900-talet med varierande resultat. Syftet har varit att öka effektiviteten, ”bara vi planerar lite bättre”. Att vi nu skulle hitta den rätta modellen, som löser problemen bedömer vi som osannolikt. Vi menar att det istället behövs en ny uppgiftsfördelning mellan staten, regionerna, kommunerna och den internationella nivån. Vi behöver därför från grunden pröva vilka uppgifter som kan hanteras effektivast av staten och vilka som kan hanteras av andra aktörer.
Det här ser vi som de främsta utmaningarna framöver för vägar- och järnvägar:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/statens-roll-for-vagar-och-jarnvagar-bor-minska_62...