900 fundament till fyra mil järnväg.Storfors

av Ulf H, 9/6 2011, 20:18 (4917 dagar sedan)

900 fundament till fyra mil järnväg.Storfors

.Arbetet med elektrifieringen av järnvägen Kristinehamn–Nykroppa har fortsatt efter att regeringen avslagit en överklagan.
I ett första steg ska cirka 900 betongfundament placeras ut till elstolparna.
.Nedgrävningen av fundamenten kommer att ske främst under kvällar och nätter för att påverka järnvägstrafiken så lite som möjligt. Arbetet har startat från Nykroppa och kommer att pågå tills att alla fundamenten är nedgrävda på den knappt fyra mil långa sträckan.

Trafikverket informerar också om att de boende kan uppleva störningar från arbetet men att berörda fastighetsägare ska informeras av entreprenören.

Platschef Erik Nilsson på Trafikverket berättar att trädsäkringen av spåret också kommer att påbörjas i sommar. Ett arbete som kommer att pågå året ut precis som uppsättning av kontaktledningar till elektrifieringen.

Syftet med elektrifieringen är att ersätta dieselloken med ellok och förbättra förutsättningarna för gods- och persontrafiken. Den 19 juni upphör dock persontrafiken när satsningen på Genvägen läggs ned. Staten skjuter inte längre till några pengar.

Lars Bull, vd på Värmlandtrafik, säger att diskussion pågår mellan de berörda landstingen i Värmland, Örebro och Dalarna om finansiering. Samtidigt är underlagen för resande låg, eller cirka 25 000 personer per år.

http://www.vf.se/nyheter/storfors/900-fundament-till-fyra-mil-jarnvag
..

Statens roll för vägar och järnvägar bör minska

av Ulf H, 17/6 2011, 08:18 (4910 dagar sedan) @ Ulf H

Avgifter bör i större utsträckning finansiera vägar och järnvägar i framtiden. Det öppnar för ett större privat engagemang samtidigt som statens roll bör minska. Det skriver trafikexperterna Björn Hasselgren och Göran Cars, KTH.


Resenärer och godstransporter i flera delar av landet drabbas i dag av trängsel, köer och långa restider, som också hotar utveckling och tillväxt, inte minst i våra storstäder. Vi hävdar att de problem vi ser i dag skulle kunna åtgärdas – inte främst genom mer resurser – men genom en effektivisering av organisering, planering och genomförande av infrastrukturprojekt. Det visar forskningsprojekt som vi driver.

Olika planeringssystem för vägar och järnvägar har prövats sedan början av 1900-talet med varierande resultat. Syftet har varit att öka effektiviteten, ”bara vi planerar lite bättre”. Att vi nu skulle hitta den rätta modellen, som löser problemen bedömer vi som osannolikt. Vi menar att det istället behövs en ny uppgiftsfördelning mellan staten, regionerna, kommunerna och den internationella nivån. Vi behöver därför från grunden pröva vilka uppgifter som kan hanteras effektivast av staten och vilka som kan hanteras av andra aktörer.

Det här ser vi som de främsta utmaningarna framöver för vägar- och järnvägar:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/statens-roll-for-vagar-och-jarnvagar-bor-minska_62...


Hectorrail
SJ KA6 1352

Jag vill lägga till följande på denna sida: