Järnvägsartiklar på Svenska lok
Asynkronlok från tiden kring 1980
Av: Thomas Larsen
Utvecklingen från att det första DE 2500 lokomotivet provkördes under sommaren 1970 till dess att det första 120 lokomotivet provkördes i hastigheter långt över 200 km/h ägde rum under bara ett decennium. Utgångspunkten år 1970 var ett 84 ton tungt diesellok med effekten 1.500 kW och sth 140 km/h. Nio år senare lanserades 120.0 lokomotivet med exakt samma vikt men med effekten 5.600 kW och dubbelt så hög topphastighet. Det finns flera skillnader mellan lokomotiven men gemensamt är att de konstruerades för att kunna dra såväl tunga godståg som snabba persontåg, vilket möjliggjordes med den nya trefasdriften.
Pdf-fil, 21 sidor, 1 Mb.
Nästa artikel:
Förteckning över SJ godsvagnar 1960
Förteckning över SJ godsvagnar 1960
Jernhusen
Jernhusen emitterar ytterligare 200 MSEK genom utökning av befintlig obligation
Jernhusens delårsrapport januari-september 2024
Jernhusen emitterar gröna obligationer om totalt 500 MSEK
Coop etablerar sig i Park Central vid Göteborgs centralstation
Jernhusen välkomnar Holy Greens till Stockholms Centralstation